Кошмарът да пътуваш с влак у нас! Бълхи и кърлежи плъзнаха по вагоните от превозваните незаконно животни

0

Истински кошмар е пътуването с пътнчески влак из страната. Почти винаги локомотивът пристига със закъснение, а придвижването от едно населено място до друго е съпроводено с куп колоритни емоции като от филм на Кустулица. Почерпени пътници с 10-литрови туби от минерална вода, но пълни с вино, спящи баби и дядовци, кошници с хранителни продукти, щайги със зайчета, кафези с кокошки и петли, кучета на каишка, котки в торби и какво ли не още се превозва в обществения транспорт, който принципно е забранен за животни без паспорт, птици и граждани в нетрезво състояние.

Децибелите в купетата често надминава всякакви граници. Подпийналите коментират различни житейски истории, спорят, ругаят, пускат бясна чалга от телефоните и се доналиват с огнена точност, за да стоплят душата си.
Мърляви ромчета притичват от коридора на влака до тоалетната. Вратата на нужника се тряска с все сила. Отдавна все нещо в мястото за интимен тоалет е счупено, а течащата вода за миене на ръце е студена от почти 30 години. Топла няма! Пари за ремонти рядко се намират и отиват за далеч по-важни неща.
На хората обаче не им пука. Затварят си очите за дребните нарушения – дори за зайците, които по правило трябва да са до три броя и поставени в непромокаем съд на пода. Случва се животните да си пикаят на свобода – все пак няма как да кажат на стопаните си, че имат нужда. Смрад и миризми не правят впечатление никому, защото БДЖ билетът остава най-евтиният в страната. Така се стига до положението, където редом с пътниците по седалките спокойно се разхождат и бълхи от животните.
„За този проблем хората научават, едва като се приберат вкъщи. Чудят се от къде са нахапани и почват да търсят лекарско консултация, защото имаше пострадали и от кърлежи. Пътуването с влак е кошмар, защото рядко се спазват правилата. Не бива домашни животни да се прекарват заедно с хора, защото може да има алергичен към перушина или козина пътник. Освен това, често в по кучетата от село има бълхи. Как така ще си качиш палето във влака от Видин за София?! Нали ще си пренесеш и гадинките в апартамента. Но болшинството не мисли. Строго забранено е присъствието на животни в кушет вагоните, ресторантите. Домашните любимци трябва да се превозват на платформата с по-големия багаж, заедно със собствениците си, но това не се спазва.


Масово хората блъскат зайци в купето, а после се чудят  защо се чешат, при условие, че скоро са се къпали. Кучетата трябва да са с поставен намордник и да имат ветеринарно свидетелство. За превоза им се заплаща една втора билет, втора класа за съответната категория влак. В първа класа четирилапи същества не се допускат. Изключения се правят за кучетата-водачи и кучетата-асистенти на лица с увреждания или с ограничена подвижност. Пред кондукторите тези пътници трябва да покажат, че кучето е обучено в специализирано училище и да покажат сертификат за преминатото обучение, плюс служебната екипировка на „звяра” и отличителните му знаци.
БДЖ обаче е разграден двор. Превозва се зимнина, кисело зеле, сланина, огромни количества ракия и вино. Хранят се в купетата, цапат и  почти не се сещат да си съберат боклука в найлонова торбичка. Почти нищо не се е променило от времето на Ганьо Балкански. Винарки, бълхи и кърлежи атакуват седалките…
През 2008 г. излезе заповед за забрана на пушенето във всички категории влакове. Тя също се нарушава, макар че глобата й за неспазване е 20 лева. Годишно глобяваме между 500-600 души, но пак има нарушители. Случвало се е да ни кълнат, да отварят портмонетата, за да видим, че са дали и последната си стотинка за билет, да разказват, че пушат от нерви, че са с куп проблеми – финансови и здравословни. Абе, българите все нещо увъртат, хитруват…
До момента нямаме пътник, пушил електронна цигара или такъв, който да е пожелал да пафка наргиле  Често кондукторите избягват да правят забележки, защото пияните са особено агресивни и налитат на бой. Веднъж дори куче на къркан мъж захапа наша служителка и се наложи да я стоварим на най-близката градска гара, за да търси лекар, който да и постави задължителния тетанус, а след това и противобясна ваксина”, разкрива дългогодишен служител на железниците, който е виждал всякакви чешити да пътуват с влака, особено нощно време.
Имало пътници, които редовно се возели без билети. Качвали се на определени гари и човек оставал с впечатлението, че ползват влака, за да са на топло. Понякога купували билет от кондуктора и пътували чак до последната гара, за да могат да дремнат. После се връщали обратно към София. Повечето такива типажи имали вид на бездомници, които се прехранват с каквото им попадне под ръка.
Наркоманите също харесвали да пътуват с влак. Сред тях имало прикрити бандити, които лесно разпознавали разсеяните пътници и само чакали удобен момента, за да пуснат ръка в якетата или в саковете им. Често влизали в ролята на сладкодумни разказвачи, за да разсеят присъстващите. Бабите изпадали в умиление от приказливите млади момчета. Почвали да ровят в торбите и да вадят храна за ядене. По-милозливите давали по някой лев, трогнати от историята, на поредния софийски наркоман, който докато е на топло в купето им обяснявал, че е кръгъл сирак и от дни не е слагал залък в устата си.
Всичко това се случвало под носа на жепейците, но нямало начин да се контролира хитростта на бандитите и наивността на старците, които по традиция приемали всяка сума за чиста монета. Наркозависимите носели и ножове, който най-често криели в зимните си ботуши. Хладното оръжие им било необходимо за самоотбрана, ако се създаде напрегната ситуация. Добрата новина е, че до крайности се стигало рядко. За по-малко от десет лева зависимите пътували почти пет часа с влак от София до Видин. Това обаче било достатъчно време да претарашат няколко сака и направят своя удар, които им носел доста повече приходи от разходите за билет.
„Мизерията в родните влакове няма да бъде овладяна скоро. Там се возят най-изпадналите. Повечето предпочитат автобус или така наречените споделени пътувания с автомобил, които са много модерни в последните години. Във влака може да случиш на всичко. Дори на кучи студ посред зимата. Ако случайно някой разпореди да се пусне парното в купетата става нещо като сауна, в която сякаш някой е изпуснал поне десет неприятни миризми – от некъпана плът до кисело зеле. Истинска миазма. Прозорците не винаги се отварят. За да глътнеш чист въздух, трябва да отидеш в коридора, но и там нямаш гаранция, че ще дишаш. В случай,че парното бъде спряно, купето изстива изключително бързо, което гарантира настинка на пътниците и главоболие.
Цял век сме назад по отношение на влаковете. Едва ли у нас ще се появи влак стрела. По-скоро ще се възкресят конските вагони за несретници”, коментира още нашият събеседник.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече