13 трика на хипермаркетите, за да купуваме още и още
На всеки се е случвало след натоварен работен ден да побърза да влезе в магазина, за да вземе набързо няколко продукти и това да му отнеме минимално време. Да, но в големите хипермаркети това се оказва мисия невъзможна, освен ако не познавате магазина наизуст и знаете мястото на всички продукти. Простата причина за дългите обиколки из магазините и губенето на време са умишлено заложени трикове, които да ви накарат да се разхождате колкото може повече време между рафтовете и да купите максимално много продукти.
Не, не си мислете, че щандовете просто са неумело или хаотично подредени. Напротив – всичко е изчислено до последен детайл и с една-единствена цел – увеличаване на продажбите.
Ето и няколко любими хитрости на супермаркетите, с които ни манипулират да изпразним портмонето:
- Много ярки етикети
Понеже червеният цвят се асоциира с промоции и отстъпки, на входа на магазина още отвън висят реклами, където можете да видите в избран цвят отстъпките. Не се подвеждайте, такива цветни постери и етикети може изобщо да не представляват интерес – т.е. цената или въобще не е пипната, или пък има незначителна отстъпка. Но потребителят е предразположен да купува стоки с такива етикети, поради вече наложените асоциации. - Твърде големи колички
Мислите ли, че количките за пазаруване са толкова огромни и затова някой купувач постоянно ви пречи, наредил се до вас на касата? Търговските колички са били изобретени през 1938 г., а през последните 40, площта на обикновената количка се е удвоила. И почти винаги те са много по-големи от „потребителската кошница“ на средностатистическо семейство. Оказва се, че ако бутаме полупразна количка, то на подсъзнателно ниво у нас възниква желанието да я напълним. В резултат купувате повече храна, отколкото ви е необходима. Ето защо, ако не искате да сте жертва на собствената си психика, по-добре вземете кошница, или малка торбичка. Така хем ще спестите пари, хем пазарската ви чанта ще бъде по-лека. - Плодовете и зеленчуците са на входа неслучайно
Забелязали ли сте, че плодовете и зеленчуците са обикновено на входа на магазина? Учените са изследвали силата на волята на купувача. Оказало се, че е нужно да дадеш възможност потребителя първо да направи това, което според него е добро и полезно, след което започва активно да излиза извън рамките на собствените си граници. Ето защо собствениците на супермаркети подреждат полезните плодове и зеленчуци точно на входа: колкото повече пари купувачът изхарчи за полезни продукти, толкова повече нездравословни храни като бира, шоколади и чипс ще купи след това. - „Полиран” зарзават
За да ви убедят, че плодовете и зеленчуците са свежи, в повечето магазини зарзаватът се полира, та и лакира до блясък. Най-малкото, краставиците и зелениите често се поръсват с вода, за да имате илюзията, че това, което купувате, е прясно, въпреки че така те изгниват много по-бързо. Да, защото хората обичат всичко да е прясно, а в мозъка това се свързва с лъскава, влажна повърхност. Знае се, че в супермаркетите се използват някои вещества, за поддържане на апетитен външен вид и цвят на пресните плодове и зеленчуци. В действителност „фреш” плодовете и зеленчуците, които купувате в супермаркета, биха могли месец преди това да се са намирали на склад. Да не говорим, че след това престояват няколко дни по щайгите, преди да стигнат до хладилника ви и да бъдат консумирани. - Щандове-препятствия
Напоследък масова практика в големите магазини е щандовете да са така наредени, че да препречват пътя ви, ако по средата на магазина решите да кривнете право към касата. Не, това не е добре за търговците. Затова огромните рафтове са плътно приближени, така че да ви принудят да обходите целия магазин и да купите много повече от това, което сте намислили предварително. Неоспорим факт е, че когато пред очите ви има изобилие от стоки, ще се изкушите да купите поне 2-3 продукта в повече, с идеята, че може да потрябва, или в момента е на твърде изгодна цена. Това е един от азбучните трикове на хипермаркетите и доказано работи. Затова и повечето купувачи афектирано констатират на изхода, че са изхарчили повече пари, отколкото са отделили. Въпросът: „Защо купих толкова много неща?”, обаче винаги идва, след като сте платили сметката. - Карат ни да се чувстваме гладни.
В много супермаркети сладкишите са близо до входа и ухаят примамливо. Доста хипермаркети изнасят горещи печива, за да ви изкушат да си вземете. В допълнение, някои супермаркети инсталират малки рафтове, където предлагат на потребителите да опитат този или онзи продукт. Винаги учудващ е броят на хората, които купуват стоки само защото се чувстват задължени или гладни. Не забравяйте, че не дължите нищо на никого, и за да избегнете „гладното” пазаруване, хапнете леко, преди да тръгнете към магазина. Или перефразирано накратко: „Никога не пазарувай гладен”. - Хлябът неслучайно е далеч от млякото и яйцата
Дългата обиколка е задължителна, защото основните продукти, като хляб, мляко и яйца не са по щандовете един до друг, а точно обратното – разпръснати на големи разстояния из цялото помещение. Така ви отрязват възможността да ги награбите набързо и да излезете от магазина. Така че не си мислете, че вие си избирате маршрута в магазина – за целта си има експерти, които се занимават точно с това – хлябът е далеч от млякото, а яйцата от маслото, например. Ето защо, рафтът с млечни продукти никога не е разположен на входа, в противен случай може да се справите много бързо и да излезете без две дузини дреболии. - Използват формулата „ляво-дясно”.
Тъй като в повечето супермаркети работи така нареченият „закон на дясната ръка”, движението на посетителите се организира обратно на часовниковата стрелка. В този случай, купувачът, движейки се из магазина през цялото време завива в ляво, и очите му често попадат в средата на дясната от него стена. Това е мястото, където се намират така наречените „златни рафтове”, а върху тях – или най-скъпите продукти или продуктите с изтекъл срок на годност. - Промоции, промоции, промоции…
Всички хранителни магазини ви бомбардират с промоции, макар и често това да е само уловка. Понякога в супера изглежда, че потокът на промоция е просто неизчерпаем. Купете един шампоан и втория ще получите с 50% отстъпка. Голяма сделка! Но преди да купите шампоана, помислете за това дали имате нужда от него, или ще събира праха до другите шишенца в банята. Запомнете, че при купуването на два продукта на по-ниска цена, вие печелите малко, но увеличавате оборота на продажбите в супермаркетите. Също така при намалени цени обикновено продават застояла стока, т.е. такава, към която има слаб интерес и не се купува. - Цени, завършваши на „99”
Всеки път, когато видите продукт на цена от 1,99 лв., или за 3,99, ви карат да мислите, че цифрата е по-близо до по-малкото кръгло число и че спестявате пари. Оказва се, че тази тактика работи наистина. - Продуктите с висока печалба се поставят на нивото на очите
Магазините поставят скъпите стоки на нивото на очите и на лесно достъпни места. И обратното, по-евтините продукти се поставят на по-трудно достъпни места. Същият трик се използва и за децата – поставят скъпи продукти на нивото на очите на децата, за да поискат да им ги купите. - Бавна и спокойна музика
Музиката влияе на пазаруването, доказано е. Затова много магазини пускат приятни мелодии, за да се отпуснете и да похарчите повече време и пари в магазина. Супермаркетите също предпочитат да пускат музика с бавен ритъм, за да се почувствате по-покойни и да се движите бавно. Проучванията установяват, че придвижването с по-бавни темпове кара клиентите да правят с между 20 и 30% повече покупки. - Теснотия до касите
Пътят покрай касите винаги е стеснен. Мястото за минаване на финала, след като вече сте напълнили кошницата, си има цел – докато разтоварвате покупките си осъзнаете, че сте взели нещо ненужно, да ви бъде по-трудно да го върнете.