Държавата дава 34 милиона евро на Домусчиеви за коли на ток
Държавата ще подкрепи с 34 милиона евро фирмата, която ще изгражда завода за електромобили в Ловеч, обяви Кирил Петков през лятото на миналата година. Тогава той беше служебен министър на икономиката.
Собственикът на Параходство „Български морски флот“ дължи на държавата 25 милиона лева, реши Арбитражният съд към Българската търговско-промишлена палата в края на декември същата година. Решението може да се обжалва пред ВКС, но там няма такова дело, показан редакционна проверка на „Филтър“. Няма информация дали парите са платени.
Общото между завода за електрически коли край Ловеч и казуса с дълговете на Параходство „Български морски флот“ е фирмата „Адванс Пропъртис“. Тя е собственост на братята бизнесмени Георги и Кирил Дмусчиеви.
„Адванс Пропъртис“ е собственик на „Кей Джи Маритайм шипинг“ , което приватизира БМФ през 2008-а година, а през 2019 година държавата заведе дело за 52 милиона срещу фирмата на Домусчиеви за неизпълнение на договор.
„Адванс Пропъртис“ е съдружник и с холандската фирма „Некст.е.Го България“ АД, което ще произвежда колите на ток в Ловеч. Причина Домусчиеви да влязат в 50% в общото дружество е, че са собственик на стария завод „Балкан“ в града, избрано от инвеститорите за площадка на бъдещето предприятие.
При съобщаването на новината Кирил Петков обяви, че инвестицията е за 140 милиона евро, а държавата ще субсидира производството с 34 милиона евро, когато заводът започне да произвеждат 20 хиляди коли годишно.
Девет месеца след обявената инвестиция, която ще разкрие 1000 работни места, завода на Домусчиеви и партньорите им от Нидерландия още не е започнал да се строи. Досега е изготвен само проект за подробен устройствен план на територията на бившия завод, известен че в миналото, че сглобяваше последните автомобили „Москвич“ и едноименните легендарни български мотори и велосипеди „Балкан“.
„Некст.е.Го България“ още няма разрешително за строеж. Доставките на специалното оборудване за производство ще се забавят заради световната криза с коронавируса, а и вече заради войната в Украйна.
Планът на фирмата за завод през 2004 година трябва да има персонал от 365 души, което означава, че това са работниците за строежа на предприятието, а не за производство на коли. Реалистичната дата за старт на иновативния завод от поточните линии е най-рано през лятото на 2025 година, категорични са запознати с проекта, които работят в община Ловеч. Според тях по инвестицията все още има много неизвестни заради поредицата от световни кризи, но обръщат внимание на сложните отношения на държавата с дружеството на Кирил и Георги Домусчиеви.
Двамата са крупни работодатели и станаха известни с близостта си до ГЕРБ и Бойко Борисов. С идването на новата власт обаче изведнъж се обърнаха на 180 градуса и станаха приближение на „Продължаваме промяната“. Първата индикация за това беше помощта на държавата още при служебното правителство за съвместен проект с нидерландците в завода за коли на ток.
Подкрепата на правителството с 34 милиона евро изненада бранша, защото по това време още не беше решено делото на държавата срещу тях заради приватизацията на БМФ.
Историята започна през 2019 година, когато коалиционният партньор на ГЕРБ и вицепремиер Валери Симеонов поведе война с Домусчиеви заради неизпълнения договор за приватизация. Така се стигна до иск на държавата за 52 милиона лева. Делото се гледа в арбитражния съд към БТПП и продължи три години. Арбитрите решиха през декември, че „Кей Джи Маритайм“ собственост на „Некст.е.Го България“ дължи неустойки за 25 милиона, близо половината от сумата, за която държавата претендираше. Дали парите са платени остава в тайна.
Има три възможности – преговори между Домусчиеви и правителството за обновяване на нищожност на претенцията, плащането й бюджета и обжалването пред ВКС. Има и трета възможност – Домусчиев плаща 25 милиона без да обжалва, държавата налива 34 милиона евро или близо 68 милиона лева в бизнес, който ще донесе печалба едва през 2025 година.