Протежета на Лорер и Асен Василев оставиха България без въздушни линейки
Приятелско-роднински кръг провали търг за хеликоптери
Медицинските хеликоптери, както се разбра, скоро няма да има, понеже търгът за закупуването им, организиран от „България Хели Мед Сървиз” – фирмата, създадена специално за въздушната помощ, се е провалил. Формалната причина е, че единствената компания, която се явила, предложила по-висока от определената цена. Чия е обаче персоналната вина, за да се стигне дотук и не е ли направено предварително пазарно проучване за цените на определени модели хеликоптери?
Информирани казват, че още щом се повдигнала темата за въздушната спешна помощ през 2020 г. са изпратени запитвания до производители на хеликоптери за цените на подходящите модели. Проблемът е, че през следващите две години инфлацията прави данните неактуални и в София са наясно с това положение. При това още преди да бъде обявен търгът, единственият участник „Леонардо” от Италия връчва и писмо, с което заявява, че не може да се вмести в рамката на зададения бюджет, поради рязкото повишаване на производствените разходи. Допълнително затруднение е и претенцията за свръхбързо производство на първия хеликоптер, който се иска да бъде доставен до 1 декември 2023 г. И въпреки това, търгът не е отменен, а сега ангажираните с него се правят на изненадани от скочилите цени, писа „Уикенд“.
Според експерти от бранша, вината за провала е на изпълнителния директор на „България Хели Мед Сървиз” Георги Гвоздейков, на неговия основен „гуру” Тодор Иванджиков, шеф на Асоциацията на българската авиационна индустрия, и Надя Тотева, служителка от администрацията по въздухоплаване в транспортното министерство. Техни колеги научили, че дъщеря на Иванджиков има дете от Гвоздейков, а той самият живее с Надя Тотева.
Източниците ни допълват, че техни покровители пък са влиятелните шефове на „Продължаваме промяната” Даниел Лорер и Асен Василев. Под техния натиск сравнително непознатият за авиационната общност Георги Гвоздейков беше освободен като депутат от „Промяната” и назначен за шеф на „България Хели Мед Сървиз”. При това цялата процедура била доста съмнителна, казват запознати. Те уточняват, че дори се наложило да се забави заседание на Министерския съвет, за да се изчака гласуването в парламента, с което Георги Гвоздейков е освободен като депутат. Да припомним, че кариерата му на политик тръгва от младежкия ГЕРБ. По тази линия той се настанява на работа в транспортното министерство. След време Гвоздейков се преориентира към по-модерната формация „Продължаваме промяната” и така влиза в парламента, където става дори зам.-шеф на транспортната комисия.
Сега резултатите от професионализма на роднинско-приятелския кръг, сложил ръка върху въздушните линейки, са налице – България е единствената страна в Европейския съюз, която продължава да няма медицински хеликоптери. За разлика дори от Македония!
Обаче Гвоздейков дори и след поредния гаф е „непоклатим”. Откакто се разчу, че търгът за машините е провален, той обикаля из телевизиите и с каменно изражение обяснява колко нормално било да се провали конкурсът, но щяло да има нов през януари, а през март вече щял да хвърчи първият български медицински хеликоптер. Дали сам си вярва, не е ясно!
Като главен консултант на делата на Гвоздейков се сочи авиационният експерт Тодор Иванджиков. В бранша забелязали, че те двамата много силно подвели с голи обещания бившия транспортен министър Николай Събев, който иначе имал голямо желание да се задейства процедурата за въздушните линейки.
Сега според източниците ни следващата стъпка на Иванджиков и Гвоздейков ще бъде опит да се наемат хеликоптери, за което ще се хвърли една голяма сума пари. Дори и да бъде взета машина под наем, въпросът е кой ще я пилотира. Запознати казват, че досега Гвоздейков е успял да привлече само трима пилоти, които обаче са минали 60-годишна възраст.
Медицински хеликоптери може и да няма в страната, но пък не липсва администрация. През август е регистрирано дружеството, което ще прави спешна помощ по въздуха с капитал от 3 млн. лева. Членове на директорския съвет са Бранимир Радуилов и Георги Клисурски. Справка в Търговския регистър показва, че до неотдавна Тодор Иванджиков и Бранимир Радуилов са се подвизавали в едни и същи фирми, свързани с медицински центрове.
Така или иначе в Плана за възстановяване и устойчивост са поети ангажименти да се купят поне 5 хеликоптера за медицински цели и да се изгради система за „Спешна медицинска помощ по въздух“. Във въздушните линейки се очаква да влязат много пари. По линия на европейското финансиране това са около 129 милиона лева. Заложено е и национално съфинансиране в размер на 25 милиона лева. Така в тази дейност се очаква да бъдат инвестирани близо 155 милиона лева. Източниците ни обаче подозират, че накрая ще си останем само с втора ръка техника, но дано те се окажат лоши пророци.
Няма съмнение обаче, че и във въздушните линейки определени кръгове виждат възможност за източване на едни големи пари. Да напомним обаче, че през последните години бяха загубени много човешки животи в редица инциденти, точно заради липсата на такава медицинска услуга. Впрочем, за навехнатия крак на Цвета Караянчева беше пратен хеликоптер от военните, но не всеки е с нейните връзки и възможности…